Joitain päiviä sitten istuin isän kanssa monta tuntia Telakalla. Kuulin niin paljon mielenkiintoisia, kiehtovia, hauskoja, surullisia, järkyttäviä ja onnellisia tarinoita isästä, hänen vanhemmistaan ja isovanhemmista sekä siitä, miten isä ja äiti aikoinaan vuonna 1980 rakastuivat ensisilmäyksellä, että olen täynnä omaa menneisyyttäni. Mutta olen mielelläni täynnä sitä, olen ylpeä siitä, minkälaiset vanhemmat minulle on siunaantunut ja etenkin iloinen siitä, että nyt kun luonnostaan dominoiva äitini ei ole täällä, minulla ja isällä on aikaa tutustua toisiimme paremmin ja syventää meidän nytkin hyvää isä-tytär-suhdetta :)
Rakastan isääni hyvin paljon.

Äiti ja Juan Manuel ovat iloisen ja vapaan tuntuisia. Kukapa ei olisi iloinen Chilessä tähän aikaan? Kesä on juuri alkamassa ja he ovat lomalla. Juan Manuel meni kouluun, mielellään! Meidän perheessä ainoastaan minä ja Pablo ollaan tykätty koulusta ja etenkin oppimisesta, mutta Juan Manuel on ollut siinä suhteessa tavanomaisempi ja tykännyt koulusta, koska siellä on hauskaa silloin, kun ei tarvitse tehdä mitään. Nyt asiat ovat muuttuneet, mutta siihen on hyvinkin hauska syy: Juan Manuel on loppujen lopuksi hyvinkin suomalainen, onhan hän syntynyt täällä, ja siten kiehtova ja eksoottinen tapaus chileläisessä koululuokassa. Minä muistan ensimmäisen silmäykseni suomalaiseen koululuokkaan 13 vuotta sitten: luokka, jossa on alle kaksikymmentä oppilasta näyttäytyi minulle erilaisena, se oli häikäisevä pellavapääpelto ja toinen toistaan sinisemmät tai vihreämmät silmät. Luulen, että Juan Manuel on tuntenut tulevansa kotiin, kun on ensimmäistä kertaa astunut chileläiseen koululuokkaan, jossa oppilaita on nelisenkymmentä ja kaikilla on tummat silmät ja ruskea tukka, niin kuin siinä laulussakin sanotaan. 13 vuotta sitten minä ihmettelin, miten minä ikinä voin erottaa näitä lapsia toisistaan, tänä vuonna Juan Manuel ajattelee, että "minä en erotu tästä joukosta mitenkään - MAHTAVAA!". Ihmiset ovat niin kummallisia ;) ja kiehtovia.
Juan Manuel on itse sanonut, että on niin kuin hän olisi asunut Chilessä koko ikänsä. Minä haluan sinne niin kovasti! Ei kellään sattuisi olemaan noin 2000 euroa ylimääräistä rahaa?